Un suldhaddu sassaresu i’ l’isthoria di la Gherra Manna/3
Sassari, 26 luglio 1915. «Caro fratello, dimmi se questa cartolina ti piace». La lettara
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La suredda di Dettori Pietro Luigi, Michelina Dettori, tre anni più minori d’eddu, sabuddu di lu fraddeddu, digussì l’ischribisi:
Sassari, 28 Luglio 1915
Caro fratello, dimmi se questa cartolina ti piace
Che è il Santo del tuo onomastico che sarebbe San Luigi.
Adesso ti avverto di farle una preghiera la notte prima di addormentarti e poi la mattina quando ti svegli, ma fargliela di cuore. Hai capito? Lui ti assisterà a guarirti presto la ferita, sai perché ti dico così? Tu non puoi immaginarti quanto sono ansiosa di vederti e di più averti vicino.
Altro non mi resta da darti questi fortissimi abbracci,
baci e poi di salutarti affettuosamente e caramente.
Ti prego di tenere da conto questa cartolina
perché la vedi che è bellissima.
Di nuovo ti bacia la tua affettuosissima sorella Michelina.
Stai allegro, contento e felice.
Arrivederci presto. Michelina
E s’ischribisini, fraddeddu e suredda. Pietro Luigi cun la sestha erementari, tandu era digussì, di chissa crassi “mista” di l’ischora di l’Aiburia in via Arborea, era brabu di penna e a fà di contu cun voti boni avveru in tutti li materii. Daboi di li primmi anni in chissa carrera, l’ischora era in “Seminarietto”, oggi largo Seminario, la matessi chi abitesi Michelina. E tzi l’immaginemmu tutti e dui iscitzi da Vicolo Sassu, indì isthaziani, cu’ la mamma chi li saruddaba dendiri li raccumandazioni.
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«Sono ansiosa di vederti. Arrivedrci presto», disizi forthi, chissi di Michelina, ma no pudia sabé chi l’Itaria l’abia siparaddi pa sempri e chi chissu abbratzu a Sassari primma di lu frusciu di lu trenu saristhia isthaddu l’ulthimu. Da vicolo Sassu la nutitzia s’isdhobaddesi fintza inné lu lettu di chiss’ipidari miritari di Udine: Michelina è in tzeru. Intarradda i’ la terra. Murisi pitzinna di dizott’anni in casa soia lu vinticuattru a sera di lu mesi di cabidannu 1915, a dui mesi da chissa lettara.
“…ti prego di tenere da conto questa cartolina”, e digussì è isthaddu. Chissa lettara è arribidda fintza a noi daboi di tzent’anni, piena di sintiddu e di prinettu pa lu fraddeddu firiddu.
Pietro Luigi, da cantu abemmu cumpresu da chissi pogghi documenti chi abemmu, era rimpeddu di caratteri. No sabemmu cun ca animu si punisi la dibisa e cun ca ideorugia puritica parthitzipesi e cumbattesi in chissa gherra, vurudda fintzamenta da chissi interventisthi chi daboi fundesini lu Parthidu sardhu d’Atzioni, cumenti Emilio Lussu e Camillo Bellieni. Attinagliaddi erani l’antigghi giobani nosthri: arrischà di murì, o d’iscinni mutiraddi, i’ l’“assalto”, o assé morthi da lu protoni d’esecutzioni itarianu.
L’Itaria pa chissa mutirazioni a Pietro Luigi l’abarà a tzirthifigga chi è “Autorizato a fregiarsi del distintivo d’armi di ferita”, chi l’è “Concessa la croce di guerra”, e assé “Decorato della medaglia interalleata della Vittoria”. Ma la “vittoria” eddu no la vidisi mai illoggu. Abisumeu no era pai eddu e pa nisciunu, e cumenti ischribia Raimondo Carta Raspi «Al ritorno dalla guerra, i Sardi non avevano da seminare che le decorazioni: le medaglie d’oro e d’argento, di bronzo e le migliaia di croci di guerra; ma esse non germogliavano, non davano frutto». Si li sardhi in gherra non erani più chissa «Razza maledetta», «Selvaggia», abà erani «Eroi pieni d’energia»; «Prodi»; «Baldi»; «Tenaci»; chi «La forte e bella stirpe dei sardi» abiani la cultura di la «Fermezza, disciplina, ardimento, slancio»; l’ommu sardhu era «Il soldato naturale»; «I forti isolani, antichi e fedeli sudditi del Re di Sardegna»; «Obbedienza pronta e cieca»; «Gente di ferro»; «Combattività accanita»; «Resistenza inesauribile»; «Disponibilità al sacrificio». Digussì ischribiani li gionnari e digussì tzi vuriani l’itariani. A gherra accabbadda accabesi l’isthima e la retorica. Una trampa manna, digussì è la puritica di li duminadori. La viriddai li tz’iscisi a Armando Tallarigo, colonnello cumandanti di la Brigata Sassari, i’ li pagini di La Tribuna: «Conoscendo i sardi, si può fare di loro ciò che si vuole». E infatti li giaii nosthri dibintesini «Incrollabili e stupefacenti».
E a propositu di li «sardi intrepidi», la prufissora Giuseppina Fois in “Storia della Brigata Sassari” à ischrittu: «Si profila subito quella spiegazione in chiave razziale del «valore dei sardi» che diverrà una costante di tutto il giornalismo di guerra e, più tardi, di tanta memorialistica (sarda e non)».
Fabritziu Dettori
(cuntinua)